DTP, tekst, fotografie, bedrijfsbladen, Wordpress websites, (digitale) nieuwsbrieven

E-mail nieuwsbrief met Mailchimp

MAT info gaat verder als digitale nieuwsbrief

Bijna 24 jaar geleden begon het blad MAT info van MAT Afbouw als informatieblad voor medewerkers en klanten. In de loop der jaren is er regelmatig wat veranderd aan de opzet en de invulling. De economische factoren hadden daar de nodige invloed op. Het werd een intern personeelsblad, dat echter wel aan relaties en aan bezoekers van het kantoor getoond werd. De MAT info is zelfs een aantal jaren als zwart-wit A4 (geprint) verschenen. De laatste jaren verscheen het weer in kleur, maar ook geprint vanwege de verminderde oplage en 2 x per jaar (juli en december).

Digitale nieuwsbrief via e-mail
De voordelen van een digitale nieuwsbrief

Met het wijzigen van de organisatie (minder eigen medewerkers, meer inleenkrachten) en de noodzaak van kostenbesparing, werd in 2013 duidelijk dat er voor een nieuwe opzet gekozen moest worden. Niet langer twee keer per jaar op papier, maar een digitale nieuwsbrief, verstuurd via e-mail. Een logische keuze, gezien de voordelen:

– Veel vaker publiceren.

– Veel meer actuele berichten, die sneller gedeeld worden.

– Mogelijkheid om meer foto’s laten zien.

– Mogelijkheid om video te laten zien.

– Doorklikken naar website en e-mail adressen.

– Veel lagere kosten dan bij publicatie op papier.

De nadelen van een digitale nieuwsbrief

– Niets meer “in handen”.

– Er komt niets meer via de post in de brievenbus, dus minder kans op zichtbaarheid van het blad
voor huisgenoten.

– Geen uitstraling van een kleurrijk blad dat op de balie of het bureau ligt.

– Onderwerpen (zeker human resource) kunnen minder goed (minder uitgebreid) belicht worden,
omdat lezen op een computerscherm en in een opgemaakte e-mail, nu eenmaal andere eisen stelt.
Lange stukken lezen op het scherm is niet zo fijn.

MailChimp

Hoewel er dus nog wel een paar tegenargumenten zijn, snap ik heel goed dat klanten meer en meer kiezen voor de digitale nieuwsbrief. De ontwikkelingen gaan door en ik ga daar uiteraard in mee.

Voor MAT Afbouw heb ik daarom onlangs de eerste digitale nieuwsbrief via e-mail gemaakt. Ik heb dit gedaan met de gratis versie van het programma MailChimp, dat de verzending van de nieuwsbrieven verzorgt en waarin je de e-mails – met behulp van “templates” – direct op een fraaie wijze kunt opmaken. Het werken met MailChimp werkt bijzonder soepel en kost weinig tijd. Ook het importen van e-mail adressen en namen, gaat zeer eenvoudig. De resultaten zijn zondermeer goed en de reportage over geopende mail en doorklikken ziet er gelikt uit; ook via de apps voor tablets en smartphones.

De betaalde versie van MailChimp biedt meer mogelijkheden en is noodzakelijk bij het gebruik van databases boven de 500 adressen.

Meer communicatie via de digitale nieuwsbrief

De eerste versie van de e-mail nieuwsbrief van MAT Afbouw is goed ontvangen. De verwachting is dat er meer versies (o.a. voor klanten) gaan komen, omdat het voordeel van de duidelijk lagere kosten dan bij de papieren versies mogelijk was, benut kan worden voor meer communicatie via de digitale nieuwsbrief.

Categorieën: Blog, NieuwsbrievenTags:

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *