DTP, tekst, fotografie, bedrijfsbladen, Wordpress websites, (digitale) nieuwsbrieven

Communiceren via de # hashtag

hashtagHoe brengen we enige structuur aan in de communicatie via social media en met name via Twitter? Dat doen we met de “hashtag”, het Engelse woord waarmee een label aan een woord gegeven kan worden. Dit gebeurt door een “hekje” # direct voor het woord (er aan vast) te plaatsen.

De #hashtag op Twitter

Vooral na de zomer van 2013 maakt het #-teken een opmars via Twitter. Op deze manier kan men heel snel berichten (tweets) over hetzelfde bij elkaar brengen en brengt men structuur aan in de communicatie via het internet. Een voorbeeld is het gebruik van een hashtag als #tvoh, waarmee de tweets over het tv-programma The Voice Of Holland gevolgd kunnen worden.

Hoe de #hashtag goed benutten?

Als het om sturen van berichten gaat via Twitter, kun je via een goed gekozen hasthtag de kans vergroten dat het bericht ook buiten je volgers opgepikt wordt. Er zijn namelijk heel wat mogelijkheden om te zoeken op zoekwoorden en woorden met daaraan direct voorafgaand het #-teken. Beide worden goed gevonden in bijvoorbeeld een programma als Tweetdeck en de diverse apps voor tablets en smartphones.

Als je bijvoorbeeld een zoekkolom maakt met het woord Zweden, worden alle tweets met dat woord erin getoond, ook de woorden met de hashtag #zweden. Als je echter een zoekkolom maakt met alleen #zweden, dan worden alleen die tweets getoond met die specifieke hashtag. Dit betekent dat de hashtag zeer nuttig is bij een bepaald onderwerp waarover getweet wordt. Bij actuele onderwerpen bijvoorbeeld is dit veel effectiever, dan tweets sturen zonder #-teken.

Zoeken zonder #-teken

Wil je het aanbod aan tweets ruimer hebben, kies dan voor een zoekterm zonder #-teken. Dit kan handig zijn als je geïnteresseerd bent in wat er allemaal over zo’n woord getwitterd wordt, zonder specifiek te zijn. Als voorbeeld neem ik het woord “bouwplannen”, om te kijken naar mogelijke informatie over dit onderwerp op weg naar nieuwe opdrachten. Uiteraard zal het meeste wat in de zoekkolom getoond wordt niet interessant zijn, maar wellicht stuit je op iets dat je anders niet gevonden zou hebben.

Populariteit hashtags neemt toe, leg je eigen hastag vast

Hashtags worden ook steeds meer gebruikt buiten Twitter. Facebook, Pinterest, Tumblr en Instagram werken er ook mee. Een biercommercial in Australië sloot af met alleen maar de # als afzender en niet de bekende url van de website. Spreekt voor zich, moet men gedacht hebben.

Het is inmiddels mogelijk om  – net als bij een domeinregistratie van de url van een website – een eigen hashtag vast te leggen. Het werkt wel iets anders, maar voor wie geïnteresseerd is, kan hier meer informatie vinden.

Niet teveel hashtags in een bericht…

Oh, ja, nog 1 tip: gebruik niet teveel hashtags in een bericht, zeker niet in een tweet. Dat maakt het bericht rommelig en nodigt niet uit tot lezen. Eén is goed en twee of drie is meer dan voldoende.

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *